Before money could talk
and before words were written
Before money could talk something
could be summoned in a sound
Before words were written
history did smell different
Before money could talk
you could understand what I sing
Don’t you worry my love, nothing is what it looks like
Don’t you worry my love, nothing is what it looks like
Before sound was heard
movement took place in a body
Before body took place
something was sent and received
Before something was sent
there was no distance
and no message got lost
in process of formulation
Don’t you worry my love, nothing is what it looks like
Don’t you worry my love, nothing is what it looks like
(Don´t you worry my love, sång från Canary Whirl,
behind the scene 2024)
Canary Whirl, behind the scene är en ca femtio minuter lång loop av händelser som upprepas flera gånger på liknande vis under tre timmar.
I rummet jobbar nio personer klädda som teatertekniker, i svarta arbetskläder och skor med stålhätta. I taket hänger långa skenor med block och rep och med hjälp av dem lyfter och flyttar de saker. I scenografin de hanterar finns bland annat en modell av en asfalterad väg med trottoarstenar, en del av rymden och glittriga “ljusfenomen” som lyfts genom luckor i golvet och dras längs skenorna. Det finns också en kuliss av en kiosk, en bur, en svärm med kanariefåglar och diverse kostymer.
De jobbar med försök till iscensättning av ett minne, en text skriven 2023:
Jag gick på en gata i stan med några släktingar, vi var på väg till mataffären. Det var på 80-talet, jag gick snett bakom dem och vi passerade en park och en kiosk. Plötsligt löstes världen upp och det fanns inte längre någon skillnad mellan min kropp och annat. Istället fanns en oändlig mängd extremt små vibrerande trådar som rörde sig i alla riktningar runt varandra med en ofattbart hög hastighet. Det fanns inga fasta punkter någonstans, mitt medvetande var också invävt i rörelsen, del av den. Senare dök till synes solida släktingar upp igen, kiosker, träd och vägar av asfalt. Mormors kanariefågel satt över höger axel hundra meter bakåt och fem våningar upp i sin bur i köket.
Teknikerna testar scenografi, kostym och effekter. De bygger upp, återställer och städar gång på gång, i sökandet efter något som eventuellt kan påminna om händelsen i texten. Det görs soundcheck av texten och musik repeteras. De plockar isär och lyfter upp vägen, som delar på sig i flera lager, där hänger de in trådar med glitter som de tillverkat under kvällen. Deras arbete blir påtagligt, de jobbar koncentrerat och målmedvetet med sysslorna. Ibland är det tungt och tekniskt komplicerat med rep som fastnar eller mekanik som krånglar. Mycket händer samtidigt, det blir en slags koreografi av kroppar och saker som rör sig i rummet, alldagliga och märkliga händelser blandade om vartannat.
Canary Whirl, behind the scene visades på Lilith Performance Studio, Durational Space nr 4, under hösten 2024. Förändringar och improvisation ledde till att verket var lite olika från gång till gång.
Medverkande: Finon Alkabawi, Gisel Munir Escobar, Thomas Hiljeborn, Elisa Von Proschwitz, Helena Ricci, Dragan Smajovic, Mayte Vaos, Erik Wall och Hendrik Willekens
Ljud: Mattias Nihlén, Hendrik Willekens
Musik: Leo Berg, Jenny Berg
Dansare: Mayte Vaos
Sång: Elisa Von Proschwitz, Gisel Munir Escobar, Finon Alkabawi
Verket producerades i samarbete med Lilith Performance Studio.
Med stöd från Konstnärsnämnden.